Uitblinkersgevraagd

Doe jij niets liever dan hetgeen je doet op je werk? Beleef je plezier in wat je doet? Vind je de interactie met collega’s ook zo inspirerend? En merk je dat je doorgaans creatiever bent dan je omgeving én presteer je ook nog eens bovengemiddeld? Gefeliciteerd! Dan ben jij erg gelukkig in je werk en kun je stoppen met lezen. Dit blog is niet interessant voor jou en je hoeft niets te doen om jouw arbeidsvreugde te vergroten.

Mocht je een medewerker binnen je organisatie willen helpen om zijn of haar arbeidsvreugde te verbeteren, dan mag je uiteraard blijven plakken.

Wie ben ik en waar word ik gelukkig van?

Steeds meer bedrijven gaan aan de slag om het werkgeluk van hun medewerkers naar een hoger plan te tillen. Dat is niet voor niets, immers ‘Werkgeluk leidt tot meer winstgevendheid’, zo concludeert onder andere Shawn Anchor, auteur van ‘The Happiness Advantage’. Gelukkige medewerkers zijn creatiever, beter in het oplossen van problemen en beter in het samenwerken naar een gemeenschappelijk doel toe.

Bedrijven zouden wat hem betreft dan ook alle reden moeten hebben om het werkgeluk van medewerkers te vergroten. Maar het belang hiervan gaat veel verder dan dit. Niet alleen bedrijven worden er beter van, jij als medewerker ook. Een groter geluksgevoel leidt immers tot meer plezier en tevredenheid, meer energie, minder fysieke klachten en een beter humeur thuis, op de sportclub, of elders. Je zou kunnen stellen dat meer werkgeluk beter is voor de maatschappij als geheel. Iedereen wordt er beter en vooral gelukkiger van.

Jij staat aan het roer

Maar het is niet de verantwoordelijkheid van werkgevers alleen om te zorgen voor meer arbeidsvreugde. Werkgeluk is evenzeer de verantwoordelijkheid van de medewerker zelf. Wie datgene doet waar hij goed in is, waar hij energie van krijgt, en waarmee hij zich kan verbinden met persoonlijke doelen, is al snel gelukkiger dan iemand die dit niet weet te realiseren. Dat betekent dat je jezelf eerst moet leren kennen. Wie ben je? Wat wil je? Waar word je gelukkig van? En waarom doet je wat je doet?

Volgens de Britse consultant en veelgevraagde spreker Simon Sinek is dat laatste de ‘why’, ofwel de kern van de Golden Circle. Het antwoord op deze vraag biedt inzicht in de waarden, passies en drijfveren van mensen. Dat is dus waar de sleutel tot geluk zich volgens hem bevindt. En dat is ook precies waarom medewerkers hier zelf mee aan de slag moeten. Zij weten als geen ander wat hen wel of niet gelukkig maakt. En zij zijn als geen ander zelf in staat om hun gevoel van werkgeluk naar een hoger plan te tillen.

Welke waarde voeg jij toe met je talent?

Als je je persoonlijke WHY weet af te pellen dan zet je je talent ook maximaal in. En daar word je echt gelukkiger van. Het blijkt toch lastig voor medewerkers om na te denken over persoonlijke waarden en drijfveren. Medewerkers kunnen zomaar in een sleur belanden in hun werk. Op de automatische piloot functioneren of gewoonweg niet weten wat ze willen. Doe je wat je al jaren doet en kies je daarbij voor de veilige weg? Of bevraag je je regelmatig over de koers die je vaart? Doe je daadwerkelijk waar je blij van wordt? Als je talent hebt als ondernemer, heel hard werkt, een sterk wenkend perspectief kan geven aan je medewerkers en uitdraagt wat je zegt en vindt, dan kun je veel geld verdienen. Maar dan…

Sir Richard Branson, Britse zakenman, miljardair en oprichter van Virgin Group, zegt hierover: “Het hebben van veel geld, brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Iets creëren en betekenen voor de wereld om je heen en het geld niet verspillen, vind ik heel belangrijk. Iets waardevols toevoegen met dat geld, geeft mij voldoening”. En wat blijkt uit onderzoek dat medewerkers die bij een organisatie werken met een duidelijke ‘purpose’, een helder maatschappelijk doel voor ogen en daaraan kunnen bijdragen, gelukkiger zijn dan bij bedrijven die dat niet of nauwelijks hebben geformuleerd.

Geïnspireerd door wat Branson zegt, kijk ik zijn bezoek aan College Tour uit 2011 terug. De kern van dat interview wil ik graag delen en geeft misschien een van de vele antwoorden op de vraag: Hoe word jij gelukkiger van je werk? Drie mooie inzichten:

Blink uit

Als je om wat voor reden iets niet kunt, een beperking hebt (bijvoorbeeld zoals Richard dyslectisch is), zie dat als kans om uit te blinken in iets anders. Kun je moeilijk lezen? Delegeer dan? Ben je een rasechte ideeën creator, maar vind je de uitvoering lastig? Verzamel mensen om je heen die beter zijn dan jij in de implementatie van je ideeën.

Geloof in wat je doet

Maak plezier in je werk dan vergroot je de kans op succes. Er zijn tal van succesvoorbeelden van ondernemingen die in staat waren om te groeien. Vaak kwam dit doordat vanuit een heldere visie medewerkers geloofden in wat ze deden. Medewerkers die hun werk zinvol vinden, gecommitteerd zij en zich betrokken voelen bij wat ze doen, dragen aanzienlijk meer bij aan het succes van je organisatie. Zorg dan ook dat je mensen om je heen verzameld die net zo geloven in wat ze doen als jij.

Creëer dingen

Veel geld verdienen of ondernemer zijn is geen doel op zich. Wil je vreugde halen uit wat je doet en succesvol zijn, creëer dan dingen die het verschil maken in mensenlevens. Dit klinkt wellicht wat groots, maar het hebben van een ‘purpose’, een doel helpt om zowel uit te blinken en plezier te hebben in wat je doet en uit te delen van je succes.

Kortom: Creëer, doe waar je goed in bent én waar je plezier in hebt, dat geeft arbeidsvreugde! Wil je het gehele interview terugkijken, klik dan op deze link: https://www.youtube.com/watch?v=LZLJeItd-vM

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.