Leercultuur

We kennen ze allemaal: rituelen of gewoonten. Een bepaald ochtendritueel bijvoorbeeld, de dagelijkse wandeling met de hond, voor het slapen gaan nog even de socials checken of de ‘weekstart’ op het werk.

Het cultiveren van gewoontes op het werk is niet altijd even makkelijk. ‘Zo doen wij dat hier’ is nou niet bepaald de meest uitnodigende uitspraak om de wendbaarheid van je medewerkers te vergroten. Je kunt je ook afvragen of het wenselijk is dat nieuwe collega’s direct geïnfecteerd worden met het DNA van je organisatie. Wat als je juist probeert hardnekkige of negatieve patronen te doorbreken? Laat staan om iets anders of nieuws toe te voegen aan de cultuur van je organisatie.

Een voedingsbodem voor een succesvolle leercultuur

Neem nou het creëren van een leercultuur. Wij spreken wekelijks organisaties die het ontwikkelen van een leercultuur hoog op de HR-agenda hebben staan. Inmiddels weten we dat het zijn van een goede en aantrekkelijke werkgever verder gaat dan goede arbeidsvoorwaarden, een succesvol team en een gezellige vrijdagmiddagborrel.

Opleidings- en doorgroeimogelijkheden behoren namelijk ook zeker tot deze criteria. In het jaarlijkse Employer Brand Research rapport van Randstad staat dit vrijwel ieder jaar in de top 10. Maar hoe creëer je een leercultuur? Waar hebben we het eigenlijk over als we over een leercultuur spreken? Wat wordt er van medewerkers verwacht? En van leidinggevenden?

Vier tips voor het creëren van een leercultuur

Een leercultuur start uiteraard bij de belevingswereld én de motivatie of intrinsieke wil van de medewerkers zelf. Zonder dat kun je als organisatie aanbieden wat je wilt, maar komt er geen leercultuur. Medewerkers zijn immers zelf verantwoordelijk voor zijn/haar persoonlijke ontwikkeling.

Wanneer je het als organisatie belangrijk vindt dat je medewerkers zich blijven ontwikkelen, is het van belang om hier ook de juiste context voor te scheppen. Dit bereik je namelijk niet alleen door externe trainingen aan te bieden. Er zijn meer manieren om je medewerkers te laten groeien. Er liggen ook kansen binnen je organisatie zelf. Waar je als werkgever rekening mee kunt houden om een succesvolle leercultuur te creëren, lees je in de volgende tips:

  • Stel jezelf de vraag: Waarom willen we een leercultuur en wat is er voor nodig? Het analyseren van behoeften is essentieel om het vervolgens te implementeren en praktisch te maken. Inventariseer daarom breed binnen je organisatie welke ontwikkelbehoeften er leven onder medewerkers.
  • Neem de eigen werkpraktijk als vertrekpunt en zet deze om naar leersituaties. Je verhoogt de retentiewaarde van de deelnemers door de inzet van gamification, Virtual Reality of experienced based leren. Leertechnologie en innovatie zijn onlosmakelijk met leren verbonden. De tijd van 5 dagen in een klasje is echt passé.
  • Zorg voor een intern en extern netwerk van professionals die hun kennis en ervaring willen delen met je medewerkers. Het opzetten van een coachpool of een betekenisvolle dialoog draagt bij aan het benutten van de collectieve intelligentie. Het opzetten van een extern netwerk maakt leren van andere organisaties effectiever. ‘Haal buiten naar binnen’ is ons devies. Zo’n netwerk zorgt voor meer creativiteit bij het oplossen van uitdagingen en het is een mooie ‘oefening’ in persoonlijke effectiviteit en communicatie. Overigens zul je verstelt staan wat zo’n lerend netwerk voor jou kan betekenen als het gaat om inzicht in andere perspectieven en de praktische toepasbaarheid.
  • Zorg dat er een open cultuur ontstaat rondom feedback, peerfeedback, virtuele leerinteractie (denk aan een online leerplatform, Yammer of ander intranet). Stimuleer feedback en zorg voor voortdurende reflectie, zodat je verdieping aanbrengt op het leren van en met elkaar. Kijk vooral eens naar de app die Perflectie hierin biedt.

Een populaire leervorm

De belangrijkste voorwaarde voor werkplekleren is medewerkers die over voldoende leerbereidheid en leervermogen beschikken. Dit vraagt ook een vorm van leiderschap die openheid, vertrouwen en verbinding activeert. Werkplekleren is een populaire leervorm en dat is niet onterecht. Uit onderzoek blijkt dat 70% van wat we leren, geleerd wordt door ervaringen op de werkplek (20% door mentoring/coaching en sociale netwerken en de overige 10% door formeel leren of een training). Werkplekleren is bovendien flexibel: je kan leren wanneer je er de tijd voor hebt of behoefte aan hebt en bent niet afhankelijk van een training.

Cultiveren van een leercultuur; zo dus.

Werkplekleren draagt bij aan het creëren van een lerende organisatie en een leercultuur. Leren staat hier continue centraal. Dit wordt steeds belangrijker, aangezien organisaties steeds geconfronteerd worden met een hoge mate van veranderingen. Om dit hoge tempo van veranderingen te kunnen bijbenen, zal de geleerde kennis snel omgezet moeten worden in de praktijk. Daarom roepen wij op: maak ook van leren een dagelijkse gewoonte en cultiveer de leercultuur. Het draagt bij aan een positieve, open sfeer op het werk, het zelfvertrouwen en werkplezier van je medewerkers groeit en daarmee heb jij weer happy klanten. Waar wacht je nog op?

Wil jij onze frisse kijk op leren en ontwikkelen binnen jouw organisatie? Neem dan contact met ons op via info@buroheron.nl of 06 15121638. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.