E-paper onboarding

Je hebt veel tijd en energie gestoken in het werven van nieuwe medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat je de talenten die je binnen haalt, behoudt? Met een gedegen en doordacht onboarding programma zorg je ervoor dat het gras bij jou groener is. Lees hier vijf tips die je niet mag missen wanneer je jouw nieuwe medewerker gaat onboarden.

1. Ben transparant in je communicatie

Het begint al in de recruitmentfase. Hoe transparanter je bent over de cultuur en sfeer binnen je organisatie, hoe makkelijker je nieuwe medewerker een afweging kan maken of hij zichzelf vindt passen bij jouw organisatie. Met name de nieuwe generatie vindt het belangrijk om een helder beeld te krijgen van de ‘bedoeling’ van je bedrijf. (Lees in ons whitepaper Generatie Z meer over de wensen en behoeften van deze generatie). Laat nieuwe medewerkers bijvoorbeeld in het selectieproces een kijkje nemen op de afdeling waar hij of zij komt te werken en investeer uitgebreid in de kennismaking met collega’s.

2. Zorg voor een warm welkom

Wanneer je jouw nieuwe medewerker eenmaal hebt aangenomen, is het belangrijk dat je medewerker warm en georganiseerd verwelkomt wordt. Het gereed hebben van een werkplek is daarbij een hygiënefactor. Wat we hier met name bedoelen zijn zaken als; collega’s die geïnformeerd zijn over de komst van je nieuwe medewerker, er een bloemetje klaarstaat en er al diverse gesprekken staan ingepland om kennis te maken. Laat iemand vanuit de directie tijd en aandacht besteden om nog eens de WHY, strategie en visie van het bedrijf inspirerend over de bühne te brengen. Presenteer vervolgens een afwisselend onboarding programma zodat je de nieuwsgierigheid en het enthousiasme hoog houdt. Gegarandeerd dat je nieuwe medewerker zich zeer welkom voelt!

3. Vergroot de betrokkenheid en vraag om feedback

De eerste weken van jouw nieuwe medewerker zijn erg bepalend, je hebt maar één gelegenheid om een goede eerste indruk te maken. Je nieuwe medewerker komt er al snel achter of jouw organisatie goed bij hem of haar past en of hij/zij zich hier de komende jaren wel of niet ziet werken.

Het is daarom belangrijk om wekelijks 1 op 1 sessies te houden waar je oprechte interesse toont en reflecteert op de opgedane ervaringen. Geef jouw nieuwe medewerker het gevoel dat zijn of haar mening ertoe doet en geef hem of haar ruimte voor het uitwerken van nieuwe ideeën en initiatieven. Je nieuwe medewerker heeft een frisse kijk op verschillende aspecten binnen je organisatie, wat voor andere perspectieven kan zorgen.

Na de eerste maand zit de proeftijd erop; tijd voor reflectie. Hierbij kun je denken aan vragen als: Wat ging goed? Waar liggen ontwikkelpunten? Heb je iets gemist in je eerste maand? Dit is ook het moment om aan je werknemer te vragen wat zijn of haar advies is voor jou als werkgever. Een vraag die daarbij past is: Waar moeten we vooral mee stoppen als organisatie? En waar mogen we mee beginnen? Nodig je medewerker vooral uit tot feedback, stimuleer collegiaal leren en boek samen vooruitgang op resultaten. Feedback vragen geeft je medewerker de gelegenheid om te laten weten wat hij of haar van jou als werkgever verwacht. Daarnaast zal je nieuwe medewerker zich serieus betrokken voelen bij je organisatie.

4. Investeren in je nieuwe medewerker

Door te investeren in de persoonlijke ontwikkeling van je nieuwe medewerker, geef je een gevoel van waardering én het levert je ook nog eens veel positiefs op. Denk aan het visitekaartje wat je afgeeft richting arbeidsmarktcommunicatie. Uit onderzoek blijkt dat organisaties die investeren in opleiding en ontwikkeling doorgaans een lager verloop hebben. Daarnaast worden organisaties die investeren in talent gezien als een aantrekkelijke werkgever op de arbeidsmarkt.

5. Blijf in gesprek over groei en ontwikkeling

Met de eerste 4 tips ben je al zeer goed op weg om er een mooie employee journey van te maken en je nieuwe medewerkers een waardevol onboarding programma mee te geven. Als nieuwe medewerker loop je ook tegen uitdagende zaken aan als politieke verhoudingen, onzekerheden in je nieuwe rol en tegenslagen. Werken aan sterke communicatie vaardigheden en persoonlijk leiderschap skills, maar ook stakeholdermanagement en beïnvloeding zorgen ervoor dat je meer zelfvertrouwen krijgt en je positie binnen je organisatie verstevigt.

Een laatste tip wat mij betreft is: Blijf in dialoog én stop met beoordelen! De traditionele vorm van Performancemanagement, waarbij je functionerings- en beoordelingsgesprekken voert is natuurlijk passé. Anno 2019 is het veel belangrijker om met je medewerkers in gesprek te blijven over de groei en ontwikkeling van je bedrijf én van de medewerker zelf. Zo creëer je echte cultuurdrager en ambassadeurs van je organisatie.

Wil je meer weten over hoe je jouw nieuwe medewerker op een professionele manier kan onboarden? Download de gehele E-paper Onboarding Buro Heron

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.