Onboarding
Omdat elk nieuw talent het waard is!
Je hebt veel tijd en energie gestoken in het werven van nieuwe medewerkers. De talenten die je binnen haalt wil je natuurlijk behouden. Met een gedegen en doordacht onboarding programma zorg je ervoor dat het gras bij jou groener is.
Download de gehele E-paper Onboarding Buro Heron en leer hoe je een ware employee journey creëert. In het e-paper lees je meer over:
De vijf onboarding pijlers, het onboarding proces. Waarom zijn de eerste 90 dagen essentieel? Concrete voorbeelden van een onboarding programma: van pre-boarding, onboarding tot onboard houden
Wat is onboarding?
Onboarding is de employee journey voor elke nieuwe medewerker. Met een onboarding programma zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers alles leren van jouw organisatie. En met alles bedoelen we niet alleen een knoppentraining en de snelkiesnummers van collega’s. Natuurlijk zijn dat onderdelen, maar bij onboarding ligt juist de nadruk op het goed laten landen van nieuwe medewerkers in jouw organisatie. Hetgeen verteld is in de recruitment fase sluit aan bij de beleving van de nieuwe medewerker zodra hij start. De focus ligt op de socialisatie van nieuwe medewerkers om snel opgenomen te worden in de organisatie.
Waarom is een onboarding programma voor nieuwe medewerkers noodzakelijk?
De cijfers liegen er niet om:
• 4% komt dag twee al niet meer terug na een vreselijke eerste dag
• 22% vertrekt in de eerste 45 dagen (bron)
• 51% van de nieuwe medewerkers vertrekt in het eerste half jaar (bron)
• 1 op de 3 medewerkers verlaat het bedrijf in het eerste jaar.
Los van alle tijd en energie die erin gestoken is kost dit veel geld. Het vervangen van een medewerker kost gemiddeld tussen de 50-150% van het jaarsalaris. Zonde! Bovendien zal de vertrekkende medewerker zeer waarschijnlijk niet een ambassadeur zijn geworden. En ook dit heeft impact op de reputatie van je bedrijf.
Voordelen van onboarding:
- Meer betrokkenheid
- Sneller productief
- Meer richting en vertrouwen
- Minder stress
- Hogere medewerkerstevredenheid
- Bevlogenheid en ambassadeurschap nieuwe medewerkers
- Versterking van de bedrijfscultuur
- Stijging kans op succesvol landen in de organisatie
- Daling personeelsverloop
- Vergroten werkgeluk medewerkers
Onboarding programma zorgt voor win-win
Medewerkers en werkgever hebben een gedeeld belang bij een goed onboarding programma. Medewerkers willen zo snel mogelijk zinvol bezig zijn en zich betrokken voelen bij de organisatie. Werkgevers willen dat werknemers productief zijn en helpen de organisatie naar een hoger niveau te brengen.
Een goed onboarding programma geeft nieuwe medewerkers de middelen, kennis, vaardigheden en netwerken om de cultuur en waarden van jouw organisatie snel te leren kennen. Kortom, nieuwkomers staan sneller in hun kracht, weten wat er van hun verwacht wordt en bij wie ze terecht kunnen.
Een gedegen inwerkprogramma is dan ook zo terug verdiend.
Bateson en onboarding
Onboarding kan zeer goed geplaatst worden in het model van Bateson. De piramide van Bateson omvat de zes logische niveaus waarop mensen denken, leren, veranderen en functioneren. Wanneer de basis niet goed is (omgeving) zul je merken dat nieuwe mensen sneller geneigd zijn te vertrekken. Des te meer lagen van de piramide matchen en aangesproken worden in het onboarding proces, des te gelukkiger medewerker en werkgever zijn.
Omgeving:
Betreft in dit geval de werkomgeving. Dit laagste niveau zijn factoren buiten de nieuwe medewerker om. Wordt het beeld dat in de recruitment fase is gecreëerd waargemaakt? Is de werkplek klaar? Hoe is de nieuwe collega aangekondigd? Is er sprake van sociale veiligheid, tevredenheid, gelijkheid in de werkomgeving?
Gedrag:
Het tweede niveau ligt bij de nieuwe medewerker zelf. Voelt de nieuwe medewerker zich welkom in de nieuwe omgeving? Gaat hij met plezier naar zijn nieuwe werk? Wat doet de nieuwe medewerker? Welke verbindingen/netwerken zijn er al voor hem uitgestippeld zodat hij zijn sociale community kan opbouwen? Hoe onderhoud jij relaties op het werk?
Capaciteiten:
Hierbij draait alles om de vaardigheden die de nieuwe medewerker nodig heeft om zijn werk goed uit te kunnen voeren. Vaak wordt hierbij alleen maar gedacht aan een knoppentraining. Maar sta juist in dit stadium ook stil bij communicatieve en interpersoonlijke vaardigheden, overtuigingskracht en andere soft skills die nodig zijn in de functie. Juist dan komt de nieuwkomer in een positieve flow en kan hij persoonlijke groei realiseren.
Overtuigingen:
Hoe hoger in de piramide van Bateson, hoe dichter je bij de ‘ik’ van de nieuwe medewerker komt. Je krijgt duidelijk inzicht in wat hem intrinsiek motiveert en hoe dat geuit wordt in waarneembaar gedrag. Hoe beter je als nieuwe werkgever een beeld hebt van zijn intrinsieke motivatie des te makkelijker het wordt om de nieuwe medewerker te stimuleren om in actie te komen. Dan zie je zijn ware ik, zijn authenticiteit in (klant)gesprekken. Transparante gesprekken hierover met de mentor (of leidinggevende) versterkt de executiekracht van de nieuwe medewerker.
Identiteit:
Past zijn eigen identiteit bij de waarden en cultuur van de organisatie? Heeft hij daar in de onboarding fase goed aan kunnen proeven? Heeft hij genoeg kunnen beleven en ervaren om een goed beeld van de organisatie te krijgen? Sluit de functie aan bij zijn eigen identiteit?
Zingeving:
Tijdens de sollicitatieprocedure waren zijn overtuigingen en de functie een perfecte match. Is dat nu nog steeds zo? Kan hij een waardevolle bijdrage leveren aan het succes van de organisatie? Klopt de ‘why’ van de medewerker met de ‘why’ van de organisatie?
Juist met deze laatste twee punten bereik je diepgang tijdens het onboarding proces. Je bindt en boeit nieuwe medewerkers niet alleen, veel belangrijker; je inspireert en betrekt ze bij de bedoeling van jouw organisatie. Op deze manier activeer je beide partijen om een duurzame relatie op te bouwen.