, , ,

Virtual Reality Experience De Kamers van Verandering©

kamers van verandering

Elke medewerker heeft er dagelijks mee te maken. Veranderingen. Veranderingen van werkplek, procedures, systemen. Verandering van baan, leidinggevende, team of collega’s. Verandering van richting, doelen of van werkzaamheden. De uitspraak: “Verandering is een constante” is in dit geval een open deur. Maar naar welke kamer leidt deze deur?

De traditionele vorm is toe aan verandering

Medewerkers leren omgaan met verandering om daarmee hun wendbaarheid te vergroten, is aan de orde van de dag en relevant om in te investeren. Immers wil je dat je medewerkers zich willen en kunnen aanpassen aan de steeds veranderende omstandigheden. Dat zij zelf verantwoordelijkheid nemen, de regie pakken over hun werk, loopbaan en leven. Organisaties bieden in dit kader dan ook geregeld ondersteuning door bijvoorbeeld loopbaancoaching, een training, workshops of een wendbaarheidsscan aan te bieden. Dit kunnen effectieve middelen zijn om medewerkers inzicht of handvatten te geven hoe om te kunnen gaan met verandering.

Echter, deze vormen zijn vaak nog traditioneel. We lopen een transitiecurve door, voeren een onderwijsleergesprek, geven inzicht in het noodzakelijke persoonlijk leiderschap bij verandering (zelf-aan-het-stuur-principe), geven praktische tips en oefenen desgewenst ook nog in gespreksvaardigheden.

Dit kan anders! Laat medewerkers ervaren hoe het is om in een veranderende situatie steeds keuzes te moeten maken. Hoe? Via de Virtual Reality Experience De Kamers van Verandering©.

Illusie of werkelijkheid

Virtual Reality is ooit bedacht nog voordat het in de gaming industrie werd geïntroduceerd. Dit is in de jaren ’30 geweest toen Pygmalion een bril ontwikkelde om holografische afbeeldingen op te nemen via fictieve scenario’s waarbij gevoel en reuk werd opgenomen. Schijnbaar onwerkelijk in die tijd. Inmiddels weten we beter en wordt Virtual Reality, naast het spelen van games, ook ingezet op ander vlak.

Zo houdt een arts via VR een spreekuur of kan VR worden ingezet bij traumaverwerking. In de reisbranche word je verleid door via een VR-bril alvast een kijkje te nemen op je vakantiebestemming. Of je nou als een superheld wilt vliegen, bij een reguliere aardrijkskundeles ineens via VR op de Kilimanjaro staat of je de jaarlijkse catwalk show van Tommy Hilfiger bijwoont via VR. Het is tegenwoordig allemaal mogelijk.

Virtual Reality vervaagt de grens tussen realiteit en illusie. Je voelt je op een bepaalde manier daadwerkelijk aanwezig op de plek waar je wilt zijn. Maar dan gewoon thuis op de bank of achter je bureau op het werk. In het geval van de Kilimanjaro buitengewoon jammer.

Een virtuele rondleiding door je nieuwe werkgever

Maar er is meer. In het bedrijfsleven zie je steeds vaker dat er bijvoorbeeld 360 graden video’s of simulaties worden ontwikkeld en waan je jezelf in een virtuele wereld.

Technisch personeel kan zo op een educatieve wijze zien wat de nieuwste productontwikkelingen zijn of wordt op een bouwplaats een gebouw geprojecteerd om zo projectleiders te helpen een bouwproces efficiënter te laten verlopen. Nieuwe medewerkers krijgen tijdens hun ‘onboarding’ een virtuele rondleiding door de CEO en de salesmedewerkers van Audi leren de nieuwste modellen kennen via een VR-app. Virtual Reality neemt een vlucht en is allang niet meer enkel voor fervente gamers weggelegd. Het kan ingezet worden voor allerlei educatieve of informatieve doeleinden.

De kracht van Virtual Reality

Op andere plekken wordt Virtual Reality ingezet om medewerkers zich te laten verplaatsen in anderen. Denk aan thema’s als agressie, discriminatie en pesten waarbij mensen in ‘levensechte’ situaties worden gezet en zo geconfronteerd worden met intolerantie of geweld. Maar kun je ook je empathie vergroten via VR? Ja hoor, zegt Tibor Bosse, professor kunstmatige intelligentie en communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen in Vandaag Magazine. Er zijn al diverse experimenten gedaan in Nederland en daarbuiten.

Een voorbeeld uit de praktijk: Leren omgaan met agressief gedrag en hoe je houding invloed heeft op het gedrag van agressieve klanten via Virtual Reality. GVB Amsterdam heeft dit getoetst met hun conducteurs. Zij leerden omgaan met agressieve passagiers door begrip te tonen, kalm te blijven en in de VR experience zelf te beleven wat het effect was door bepaalde regels toe te passen en andere keuzes te maken. Door ze zelf te laten ondervinden hoe de agressie bij bepaalde personen afneemt door simpel regels toe te passen, zijn de conducteurs weerbaarder geworden in de échte praktijk.

Vergroot je wendbaarheid met de VR Experience De Kamers van Verandering©

Dit en vele andere voorbeelden zijn voor Buro Heron een inspiratiebron geweest om de VR Experience De Kamers van Verandering© te ontwikkelen. Deze unieke experience is bedoeld om medewerkers leerexperimenten te bieden om hun wendbaarheid, eigenaarschap en persoonlijke effectiviteit in veranderprocessen te vergroten. Een thema van alledag in een innovatief jasje!

Door medewerkers via Virtual Reality letterlijk in de vier Kamers van Verandering te laten staan, ervaren ze wat de kamers met ze doen. Wat zijn de voor- en nadelen van elke kamer? Welke impact hebben de kamers en hoe kan ik effectiever omgaan met de nieuwe situatie? Met de VR Experience De Kamers van Verandering© wordt de wendbaarheid van medewerkers vergroot en leren zij via zogeheten ‘hotspots’ hun gedrag positief te veranderen. Zo wordt elke verandering, in plaats van een obstakel of een onzekere factor, juist een uitdaging én een kans om een nieuwe weg in te slaan.

Wil jij ook op een innovatieve manier je wendbaarheid vergroten en effectiever omgaan met veranderingen? Wil jij meer weten over de VR Experience De Kamers van Verandering©? Neem dan contact met ons op voor een demo.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.