Traineeships bij een bank

Als opleidingsontwikkelaar bij een grote bank wil je graag dat je trainees innovatief zijn. Dan moeten je traineeships dat natuurlijk ook zijn. Voor het ontwikkelen van hard skills heb je vaak input genoeg vanuit het bankwezen zelf. Maar voor generatie Z is hun werk een stuk van hun identiteit. En van een traineeship verwachten ze identiteitsvorming. Maar hoe doe je dat? We geven je 3 tips.

3 L&D-tips om een innovatief traineeship op te zetten bij een bank

Een roze zeshoek met een witte 1 in het midden

Laat ze aan zichzelf werken met strategische opdrachten

Gen Z kijkt niet alleen wat ze met een baan kunnen verdienen. Ze kijken vooral ook wie ze door die baan kunnen worden. Investeer dus in identiteitsontwikkeling. Trainees werken dan strategisch aan hun profilering in de organisatie. Je krijgt die zelfontwikkeling voor elkaar door veel opdrachten te geven waarbij ‘zelf doen’ een belangrijke rol speelt.

Ga voor strategische opdrachten die te maken hebben met hun dagelijkse praktijk. Hierbij gaan trainees direct in de organisatie aan de slag. Ze ervaren dan vanaf het begin dat ze ertoe doen. Impact maken is bij uitstek belangrijk voor Gen Z, dus geef ze daar meteen de kans voor.

Waarom strategische opdrachten?

Strategische opdrachten geven veel kleine succeservaringen. Trainees moeten netwerken, waardoor ze in sneltreinvaart kennismaken met nieuwe collega’s en andere afdelingen. Én ze voegen direct waarde toe aan je organisatie, dankzij hun strategisch inzicht dat nog niet gevormd is door lang werken in dezelfde cultuur. Zowel voor de trainee als voor je bank is het goed dat de trainee direct ‘in het bedrijf’ bezig is. Hiermee vergroot je de kans dat trainees verbonden blijven aan je organisatie.

Een oranje cirkel met een witte 2 erin

Geef trainees invloed op hun leerproces

Laat zien dat je als bank flexibel bent door trainees zelf een deel van hun traineeprogramma te laten maken. Dat kun je doen door een zogeheten Skill Gym, waarin ze intervisievragen inbrengen en eigen casussen oefenen met een professioneel trainingsacteur. Je zet hierbij verschillende werkvormen voor verschillende leervoorkeuren in. Ook kiezen ze zelf een strategisch onderwerp om uit te werken met hun projectgroep. Zo brengen ze een toegepast advies uit wat direct in de organisatie ingezet kan worden.

Een blauwe zeshoek met een witte 3 in het midden

Maak ze meteen weerbaar en vitaal voor de toekomst

Een grote angst van veel werkgevers is dat jonge mensen veel te vroeg opbranden. Je trainees zijn jonge mensen die álles tegelijk willen. FOMO – fear of missing out – speelt een grote rol bij generatie Z. Naast een vlammende carrière willen ze ook graag sociaal actief zijn, een goed salaris, mooie auto, eigen huis én positieve impact maken op de wereld. Deze druk zorgt al op jonge leeftijd voor burn-outklachten en stress. Dat kan maar op 1 manier veranderen: leer je trainees omgaan met de hoge eisen die ze aan zichzelf stellen. Werk dus het hele traineeship aan weerbaarheid en vitaliteit van je trainees.

Sparren of een traineeship opzetten?

Wil je een keer sparren over het trainen van soft skills tijdens je traineeship? Of ben je benieuwd hoe je een Skill Gym opzet bij jouw bank? Schakel dan Buro Heron in. Wij zijn gespecialiseerd in het opzetten van soft skill-trainingen in de finance-wereld. We weten als geen ander hoe we de huidige generatie kunnen boeien: door andere perspectieven te laten zien op bestaande problemen. En door te werken met vernieuwende werkvormen, zoals een virtual reality experience, ervaringsgerichte oefeningen, een boksclinic of een bouwchallenge.

Wil je meer informatie of even kennismaken? Bel of mail ons.

LinkedIn
Instagram