Dit levert goed generatiemanagement jouw organisatie op

“Vroeger was alles beter” – “Ok boomer”. Je hoort het collega’s nog net niet letterlijk op de werkvloer tegen elkaar zeggen. Het is een feit dat je niet zomaar verschillende generaties bij elkaar kunt zetten en iedereen automatisch prettig samenwerkt. Vaak heb je daar goed generatiemanagement bij nodig. Maar hoe pak je dat aan en wat levert het je organisatie precies op? Dat lees je in deze blog.

Verschillende generaties op de werkvloer

We werken langer dan ooit. Dat betekent dat je makkelijk 4 of 5 generaties aan het werk hebt op je werkvloer. Wat zijn die verschillende generaties ook alweer?

Infographic generatiemanagement

Deze indeling geeft een heldere managementrichting. Iedere generatie heeft zijn eigen:

  • Verlangens
  • Verwachtingen
  • Doelen
  • Idee van wat goed werk is

Daar kun je op sturen. Maar het gedrag van je medewerkers hangt niet alleen van hun leeftijd af. Ook hun persoonlijkheid, drijfveren, normen, waarden, de plek waar zij in hun carrière staan en sociale media hebben hier grote invloed op. Je kunt dus niet iedere medewerker zomaar in ‘het generatiehokje’ stoppen. Juist door oog te houden voor wat iedere medewerker apart kan en wil, bouw je een sterke organisatie met een fijne groep collega’s.

Wat is generatiemanagement?

Iedereen is productiever als ze lekker in hun vel zitten. En je werkt beter samen als je een goede onderlinge band hebt, en begrip voor elkaars drijfveren, belangen en doelen. Maar je collega’s kies je, net als familie, niet zelf uit. En je hebt daar dus ook niet zomaar een goede band mee. Daarom is het als organisatie belangrijk om generatiemanagement toe te passen.

Tijden veranderen en organisaties vergrijzen. Nieuwe generaties komen binnen. Als je dit niet goed begeleidt met generatiemanagement, dan staat dat vernieuwing in de weg. Jonge generaties zijn de friskijkers van een organisatie en willen maar al te graag meedenken over nieuwe oplossingen. Het ontbreekt hen alleen aan zelfvertrouwen om patronen te doorbreken. Daar moet je ze dus bij begeleiden. En de oudere generatie leert tegelijkertijd dat ze waardevol zijn voor al die jongeren. Het is de kunst ze zo te ontwikkelen dat alle collega’s een groep vormen die van elkaar leert. Dan heb je pas echt een wendbare organisatie.

Van uitgeblust naar gemotiveerd

Het is zonde als babyboomers hun jarenlange ervaring niet naar generatie X, Y of Z overdragen. En het is nog erger als de oudere generatie niet meer het gevoel heeft dat ze waardevol zijn in een organisatie, omdat alles anders moet. Het is dus van groot belang om verschillende generaties te laten zien wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Wat dat oplevert, zien we bij Buro Heron op dit moment bij een veranderprogramma op een grote hogeschool.

De mensen die we begeleiden vallen vooral onder de generatie babyboomers en generatie X. Ze zijn zo eind 50, begin 60 jaar. In het begin is er weerstand bij het idee dat ze wéér een ontwikkelprogramma door moeten. Ook hebben ze niet door hoe belangrijk hun jarenlang opgebouwde kennis is voor andere collega’s.

Tijdens de sessies benoemen we hoe waardevol hun kennis is voor de jongere generaties. Het gevolg? De ogen gaan open en de motivatie neemt enorm toe. Ze zien hun verantwoordelijkheid om hun opvolgers te inspireren, kennis over te dragen en ervaringen te delen. De jongere generatie, zoals generatie Z, leert hoe ze kennis opdoen bij hun oudere collega’s. Zo ontstaat een flexibele groep collega’s en een gezonde organisatie.

Als je generaties met elkaar verbindt en intensiever met elkaar samenwerkt,
levert dat jouw organisatie 4 waardevolle resultaten op:

Een roze zeshoek met een witte 1 in het midden

Bouw van een onderling netwerk

Generatiemanagement zorgt dat processen beter en sneller verlopen. Je mengt elkaars ervaringen met nieuwe inzichten en creativiteit. Door een goed intern netwerk bevorder je samenwerking, onderlinge inspiratie en kennisdeling.

Een oranje cirkel met een witte 2 erin

Het nieuwe denken

Omdat je kennis met elkaar deelt, bouwt iedereen meer expertise op. Je kijkt op een andere manier naar ingewikkelde vraagstukken. Zo breng je de ervaring van de babyboomer, de technologische kennis van generatie X en Y en de datagedrevenheid van generatie Z samen.
Een blauwe zeshoek met een witte 3 in het midden

Duurzame inzetbaarheid

Talent ligt niet voor het oprapen en je wilt de oudere generatie graag vitaal en fit houden. Generatie Z heeft het liefst veel vrijheid om hun werk in te delen en nieuwe ideeën te bedenken, terwijl de oudere generatie juist afronding en waardering zoekt voor wat ze hebben gedaan. Met generatiemanagement erken je beide en draag je eraan bij dat medewerkers niet uitvallen of weggaan.
Een oranje zeshoek met een witte 4 in het midden

Kennisdeling

Kennisdeling zorgt dat je organisatie professioneel is en blijft. Door vergrijzing verlaten veel babyboomers binnen een paar jaar je organisatie. Daarom is het van belang dat ze hun kennis goed overdragen, zodat de jongere generatie die kan toepassen binnen alle maatschappelijke en technologische veranderingen.

Meer informatie

Wil jij ook dat jouw collega’s zich verbonden met elkaar voelen, innovatief denken, graag op hun werk komen en kennis met elkaar delen?

Zet dan generatiemanagement van Buro Heron in bij jouw organisatie.

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. We helpen je graag verder.

LinkedIn
Instagram