Het is zonde als babyboomers hun jarenlange ervaring niet naar generatie X, Y of Z overdragen. En het is nog erger als de oudere generatie niet meer het gevoel heeft dat ze waardevol zijn in een organisatie, omdat alles anders moet. Het is dus van groot belang om verschillende generaties te laten zien wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Wat dat oplevert, zien we bij Buro Heron op dit moment bij een veranderprogramma op een grote hogeschool.
De mensen die we begeleiden vallen vooral onder de generatie babyboomers en generatie X. Ze zijn zo eind 50, begin 60 jaar. In het begin is er weerstand bij het idee dat ze wéér een ontwikkelprogramma door moeten. Ook hebben ze niet door hoe belangrijk hun jarenlang opgebouwde kennis is voor andere collega’s.
Tijdens de sessies benoemen we hoe waardevol hun kennis is voor de jongere generaties. Het gevolg? De ogen gaan open en de motivatie neemt enorm toe. Ze zien hun verantwoordelijkheid om hun opvolgers te inspireren, kennis over te dragen en ervaringen te delen. De jongere generatie, zoals generatie Z, leert hoe ze kennis opdoen bij hun oudere collega’s. Zo ontstaat een flexibele groep collega’s en een gezonde organisatie.