Traineeships bij een waterschap of energiemaatschappij

Als opleidingsontwikkelaar bij een grote energieleverancier wil je graag dat je trainees vol energie zitten. Dan moeten je traineeships natuurlijk ook energiek zijn. Voor het ontwikkelen van hard skills heb je vaak input genoeg vanuit je eigen organisatie. Maar generatie Z wil juist ook ontwikkelen op soft skills. Hoe doe je dat? We geven je 3 tips voor het opzetten van toekomstbestendige traineeships bij een waterschap of energiemaatschappij.

3 L&D-tips om een innovatief traineeship op te zetten bij een energieleverancier

Laat ze aan zichzelf werken met strategische opdrachten

Gen Z kijkt niet alleen naar hun loonstrookje. Ze willen iemand wórden door hun werk. Investeer dus in identiteitsontwikkeling. Laat je trainees strategisch aan hun profilering in de organisatie werken. Je krijgt die zelfontwikkeling voor elkaar door trainees vooral veel zelf te laten doen.

Zet daarvoor strategische opdrachten in die over de dagelijkse praktijk van de trainee gaan. Laat ze direct een opdracht uitvoeren die invloed heeft op de organisatiecultuur, bedrijfsvoering of een product. Ze ervaren dan vanaf het begin dat ze ertoe doen. Gen Z wil iets toevoegen aan de wereld, dus geef ze daar meteen de kans voor.

Waarom strategische opdrachten in een techtraineeship?

Door strategische opdrachten doen trainees snelle succeservaringen op. Ze gaan netwerken, waardoor ze in no time kennismaken met andere afdelingen en collega’s. Én ze voegen direct waarde toe aan je organisatie, dankzij hun frisse inzicht. Zowel voor de trainee als voor je techbedrijf is het goed dat de trainee direct ‘in het bedrijf’ bezig is. Hiermee vergroot je de kans dat trainees verbonden blijven aan je organisatie.

Geef trainees invloed op hun leerproces

Laat zien dat je als energieleverancier flexibel bent door trainees zelf een deel van hun traineeprogramma te laten maken. Dat kun je doen door een zogeheten Skill Gym, waarin ze intervisievragen inbrengen en eigen casussen oefenen met een professioneel trainingsacteur. Ook kiezen ze zelf een strategisch onderwerp om uit te werken met hun projectgroep. Daarna brengen ze een slim advies uit wat direct in je energiemaatschappij ingezet kan worden.

Maak ze meteen weerbaar en vitaal voor de toekomst

Je trainees zijn jonge mensen die álles tegelijk willen. FOMO – fear of missing out – speelt een grote rol bij generatie Z. Naast een vlammende carrière willen ze ook graag sociaal actief zijn, een goed salaris, mooie auto, eigen huis én positieve impact maken op de wereld. Deze druk zorgt al op jonge leeftijd voor burn-outklachten en stress. Werkgevers zijn dan ook bang dat jonge trainees snel opbranden.

Dat kan maar op 1 manier veranderen: leer je trainees omgaan met de hoge eisen die ze aan zichzelf stellen. Werk dus het hele traineeship aan weerbaarheid en vitaliteit van je trainees. Want juist bij een energiemaatschappij weet je een ding zeker: je moet je energie goed verdelen.

Een traineeship opzetten bij een waterschap of energiemaatschappij?

Wil je een keer sparren over het trainen van vaardigheden? Of ben je benieuwd hoe je een Skill Gym opzet bij jouw energiebedrijf? Schakel ons dan in. Wij zijn gespecialiseerd in het opzetten van soft skill-trainingen in de energiebranche. We weten als geen ander hoe we de huidige generatie kunnen boeien. Dat doen we door andere perspectieven te laten zien op bestaande problemen. En door te werken met vernieuwende werkvormen, zoals een ervaringsgerichte oefeningen, virtual reality, bokslessen of een bouwchallenge.

Bel of mail ons gerust!

LinkedIn
Instagram