Gen Z kijkt niet alleen wat ze met een baan kunnen verdienen. Ze kijken vooral ook wie ze door die baan kunnen worden. Investeer dus in identiteitsontwikkeling. Trainees werken dan strategisch aan hun profilering in de organisatie. Je krijgt die zelfontwikkeling voor elkaar door veel opdrachten te geven waarbij ‘zelf doen’ een belangrijke rol speelt.
Ga voor strategische opdrachten die te maken hebben met hun dagelijkse praktijk. Hierbij gaan trainees direct in de organisatie aan de slag. Ze ervaren dan vanaf het begin dat ze ertoe doen. Impact maken is bij uitstek belangrijk voor Gen Z, dus geef ze daar meteen de kans voor.
Waarom strategische opdrachten?
Strategische opdrachten geven veel kleine succeservaringen. Trainees moeten netwerken, waardoor ze in sneltreinvaart kennismaken met nieuwe collega’s en andere afdelingen. Én ze voegen direct waarde toe aan je organisatie, dankzij hun strategisch inzicht dat nog niet gevormd is door lang werken in dezelfde cultuur. Zowel voor de trainee als voor je bank is het goed dat de trainee direct ‘in het bedrijf’ bezig is. Hiermee vergroot je de kans dat trainees verbonden blijven aan je organisatie.